Alla inlägg, Träning, Tänkvärt / fitness, fitnessblogg, träning, träningsblogg / Permalink / 4

Jag vet inte hur det är med er, men under hela min uppväxt så har det alltid gått i 120 km/h under helgerna i december. Julgodis som ska bakas, paket som ska handlas, porslin som ska putsas, skinkor som ska griljeras (julskinka, alltså..) pepparkakor som ska ätas som om det inte finns någon morgondag.

Sedan jag började jobba inom träningsbranschen så är det även något som märks på jobbet, julstressen alltså. Fel prioriteringar för många, och kanske för vissa omprioriteringar. Träningstider bokas av stup i kvarten för ”jag måste ju hinna med att fixa inför jul”. Fine, okej – om det är något som du mår bra av så absolut. Men…vad hände med din plan?

 

 

Jag skulle nog våga säga att december är den månaden på året då de flesta struntar lite i den tidigare planen kring träning och hälsa, det är inte lika viktigt som julklapps-handeln och pepparkaksbak – eller?

Jag förstår till viss del att det blir som det blir, jag själv tillhör också till viss del de som prioriterar fel ibland, december är även den månaden då de flesta har som lägst motivation till att följa träningsplanen. Det är mörkt, brukar normalt sätt vara kallt och vi är överlag ganska så jättetrötta. På det mesta. Iallafall jag. Att bege sig till gymmet eller ut i mörkret för att riva av ett träningspass efter ett alldeles för långt pass på jobbet ger de flesta lätt spänningshuvudvärk. Sedan så finns det givetvis de som njuter av alla julbestyr, som vill putsa porslinet, torka ur alla skåp de som står och flinar med stora ögon och oavbrutet kollar in genom ungsfönstret på lussekatterna som sakta men säkert börjar få sin lite lätt gyllenbruna färg.

 

Här kommer några tips för att hålla dig till planen, för att få träningen att bli av. Att välja gott för kropp istället för gott för knopp. Let’s go! 

  1. Kryssa i kalendern när dina träningspass blir av, på så sätt så får du ytterligare en typ av bekräftelsekänsla efter ditt pass.
  2. Har du någonsin ångrat ett träningspass? Efter träning så utsöndras bla endorfiner i kroppen, ett typ av må-bra hormon. Skriv ner känslan efter träningspasset, tex hur det kändes och känslan efter. För det mesta så är det något positivt, ta fram och läs din anteckning när motivationen tryter som mest. Läs och inspireras av dig själv!
  3. Mycket jule-gott som bjuds? Använd dig av 2 minuters-regeln! Funderar du på om du ska äta den där lussbullen eller ej? Vänta två minuter, tänk igenom för- och nackdelar. Hur mår du när du ätit bullen? Hur mår du om du inte äter den? Om du efter 2 minuter kommit fram till att äta den – gör det. Då har du tagit ett aktivt val.
  4. Fortsätt att planera och prioritera!! Det är som sagt många bollar i luften under december och därför är det viktigt att ha dina pass planerade så kan du sedan planera runt träningen istället för att välja bort den.

 

Kom ihåg – det är okej att vila, att välja att äta de där extra pralinerna och att välja bort träningen. Så länge som du faktiskt mår bra av de val som du tar. I slutändan så är du det viktigaste du har, gör val som du mår bra av och som sätter ett leende på dina läppar. 


Lite reflektioner efter en helg med många smarriga aktiva val och mycket vila.

 

Happy Monday! 

Loe

#1 - - Molly Olsson :

Väldigt bra skrivet! Kloka ord. :)

Svar: Tack snälla du!
Elin & Loe

#2 - - MammaGrutt :

Oj vilken bra päpp 😍, du skriver så man förstår & ger ingen dåligt samvete 💕

Svar: kram på dig 💞
Elin & Loe

#3 - - Mari:

Jag håller helt med, det är synd att julen för många triggar dåliga vanor. Bra skrivet!

Svar: Tack snälla 😊
Elin & Loe

#4 - - Anna:

Det där med att man aldrig ångrar ett genomfört träningspass har satt sig i ryggraden hos mig och är världens bästa pepp! Tack för en grym blogg. Ni är en inspiration båda två i både vardagslivet och träningslivet. 😃 Fortsätt så!

Svar: Ja, visst är det ju så att man aldrig ångrar sig. Kul att du hittat något som ger dig en liten kick i baken :) Tack snälla du för dina fina ord, vi är så glada över att du vill hänga här med oss! Kram & god jul!
Elin & Loe

Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...