Träning / fitness, fitnessblogg, sjuk, träning, träningsblogg, träningsschema / Permalink / 6
Halva arbetsveckan har snart passerat och vi är åter i vardagen och Sverige med jobb, träning och bra mat. Vi hade en helt fantastisk helg i Paris och tycker båda att det var otroligt jobbigt att behöva åka hem igen. Vi är båda något av två oroliga själar och är ruskigt förtjusta i att just resa och upptäcka, så att byta ut Sverige mot 3 dagars upptäcksfärd i Frankrike fick våra hjärtan att hoppa i bröstet. 
 
Igår så tränade jag första passet på en vecka(!!), det kändes otroligt tungt och det var inte alls motiverande. En anledning kan vara att jag sov väldigt dåligt natten till igår och sedan så har kanske Elin delat med sig lite av förkylningnen som hon burit på under en vecka? I vilket fall som helst så känns det ganska skönt att vara åter till rutiner när det kommer till just träningen, vi är båda väldigt inkörda i våra träningrutiner och vill gärna följa planen till punkt och pricka för att maximera utvecklingen. Det blir liksom mycket roligare då. Även imorse infann vi oss tidigt på gymmet för att beta av ett teknikpass i marklyft och militärpress, i och med att vi båda känner oss lite risiga så bytte vi ut ett pass som vi egentligen tänkte köra med tunga vikter till ett med mindre vikt och fokus på rörelsen.
 
 
 
 
Vi båda tycker att det är lite svårt att veta var man ska dra gränsen vid sjukhet å träning å sånt. Det sägs liksom mycket olika saker kring hur man bör tänka och vart gränsen går känns ganska så diffust. Ofta så är det sunt förnuft som gäller men det funkar inte heller alltid. För ett tag sedan fick jag denna oroliga kommentar:
 
"Jo, men jag har fått höra att man kan bli sjuk av att träna tre gånger i veckan".
 
Ehm, NJA det kommer inte att ske. Du blir inte sjuk utav träning om du i grunden redan är frisk och har balans  mellan träning, sömn och kost. Snarare tvärt om, du blir faktiskt friskare! I en frisk kropp så blir immunförsvaret nämligen starkare av att träna, och det är bara en av alla hälsofördelar med just träning. MEN, åter till att vara sjuk och träna - var går egentligen gränsen? När ska man stanna hemma och vila istället för att slita kroppen med träning? HUR sjuk ska jag vara för att inte träna? Jag tycker att det är oerhört svårt att avgöra, speciellt när hjärnan säger att den så fruktansvärt gärna vill träna då känner man sig liksom friskare för stunden. Det är en sak om jag ligger hemma i maginfluensa men om jag bara är "lite förkyld" var dras då gränsen? Rent filosofiskt?
 
Hur tänker du kring sjukhet, träning å sånt? River du av ett träningspass trots en ihållande förkylning eller väljer du istället att vila dig i form?
 
/Loe
#1 - - Eva:

Vilket råd ger du dina kunder? Av egen erfarenhet har jag lärt mig att den hårda vägen att försöka vila mig frisk och i form. Man får en tillfällig kick efter träningen men kroppen behöver energin till att bli frisk. Man bryter smarare ned kroppen än att bygga upp den.

Svar: Absolut så ska man vila om man är sjuk men frågan är mer var gränsen går, hur sjuk behöver man vara?
Elin & Loe

#2 - - Anonym:

Jag tror att det är väldigt individuellt och att man inte kan säga någon generell "gräns". Känner man sig pigg i kroppen trots att man är förkyld så kan man väl ta ett lugnt pass som inte tar på kroppen lika mycket! Man kan ju kanske byta ut ett löppass mot en promenad så har man ändå fått röra på sig! Jag själv är väldigt försiktig med att träna för hårt när jag är sjuk i o m risker som t ex att få hjärtmuskelinflammation osv men jag vet egentligen inte hur vanligt det är! Men överlag så tycker jag att man ska ta det väldigt lugnt med träningen eftersom det bryter ner kroppen innan det byggs upp och är man sjuk har kroppen fullt upp med diverse bakterier och på så sätt inte kan ta till sig träningen på samma sätt! Lite tankar från mig, tack för era kloka tankar och synvinklar!

Svar: Tack för din kommentar och för att du delar med dig av dina tankar. Vi tänker i liknande banor som dig, att bryta ner träningen och träna med låg intensitet under sjukdom. Att byta ut ett löppass mot en promenad är ju ett suveränt exempel på just det :) Det vi försöker filosofera i är HUR sjuk man måste vara för att vila från träningen, var drar du sjläv gränsen?
Elin & Loe

#3 - - Jennifer Larsson:

Jag, som verkligen älskar att vara i stallet och rida. Det är få saker som kan hindra mig från att åka dit. Men när jag är så pass sjuk att jag inte är sugen på att åka dit, då vet jag att det är dags att stanna hemma och vila. Detta kanske inte är den bästa taktiken, från ett hälsoperspektiv, men så tänker jag.

#4 - - Jennifer Larsson:

Jag, som verkligen älskar att vara i stallet och rida. Det är få saker som kan hindra mig från att åka dit. Men när jag är så pass sjuk att jag inte är sugen på att åka dit, då vet jag att det är dags att stanna hemma och vila. Detta kanske inte är den bästa taktiken, från ett hälsoperspektiv, men så tänker jag.

#5 - - Jennifer Larsson:

Jag älskar verkligen att vara I stallet och rida. Det är få saker som kan få mig att stanna hemma. Men när jag är så pass sjuk att jag inte är sugen på att åka dit, då är det dags att stanna hemma och vila. Jag vet inte om detta är en speciellt hälsosam taktik men så fungerar jag. Envisheten och viljan är enorm.

#6 - - Emelie :

Jag som ska tävla i crossfit i februari måste ju verkligen träna mycket så har själv funderar över detta med sjukdom och träning då jag varit sjuk väldigt ofta i år. Jag har iaf kommit fram till följande: ont i halsen + känner mig förkyld = träna inte. Känner mig förkyld men inte ont i halsen = träna inte för kommer förmodligen få ont i halsen kommande dag och därmed bli sämre. Ont i halsen men mår bra = vila någon dag - blir det sämre = fortsätt vila - blir det bättre/ingen skillnad trots vila = träna styrka/tyngdlyftning/gymnastik och ej flås tills halsontet försvinner.

Har vilat från träning i 1-2 veckor en gång pga halsont, men mådde i övrigt bra. Det blev varken bättre eller sämre av att jag vilade så jag tänkte att "jag tränar och ser vad som händer. Bryter det ut är det ju bara skönt för då blir jag av med förkylningen, och bryter det inte ut är det ju ännu skönare". Resultatet? Halsontet försvann :) Tränat med lite halsont i veckan också då jag mår bra i övrigt, så länge jag känner mig pigg och inte har "förkylningsont" i kroppen kör jag.

Svar: Tack för att du delar med dig av dina reflektioner. Det låter ju som du testat väldigt många olika varianter på sjuk-träning. Dock trist att du tvingats till att göra det. Hoppas att du håller dig frisk resten av vintern, ett stort lycka till på din CF-tävling!! :)
Elin & Loe

Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...