VÅR LÖRDAG I BILDER

Alla inlägg
 
 
Ännu en helg lider mot sitt slut, även denna har i vanlig ordning varit helt fantastisk. I fredags så åkte vi till Fimpen direkt efter att vi hade slutat jobba för att umgås med vänner och senare gå ut för att lyssna på Den svenska björnstammen som spelade på en av byns nattklubbar. En superjätterolig kväll då vi fick chansen att träffa och prata med folk som vi inte har sett på en evighet och även fuldansa till bra musik. 
 
Efter alldeles för få timmars sömn så vaknade vi på lördagen i Grytgöl där det skulle baka julgodis så det stod härliga till. Superjättekul även det kan man ju tänka, vilket som det också då var. Dock så är jag mer en ätare än en bagare. Det bakades i vilket fall allt mellan himmel och jord - rocky road, fudge, Mozart kulor, lussebullar och till middag fick vi ett fantastiskt gott julbord, det kan ju nästan inte bli bättre?
 
Så särskilt hungriga har vi inte behövt vara under helgen, å det är ju skönt. Nu har vi återigen landat hemma i Linköping, vi sitter i soffan och har tänt första ljuset i adventsljusstaken. Avnjuter en varsin lussekatt, kollar på Harry Potter och drömmer oss redan bort till nästa helg då vi befinner oss i Paris.
 
Hoppas att även ni haft en underbar helg!
 
 

OM ATT VISUALISERA & SÅ

Alla inlägg, Träning, Tänkvärt
Jag minns så när jag en gång under en östgötauttagning fick en historia berättad för mig om ett experiment. Det var på ett basketlag som experimentet utfördes där hälften fick träna straffar i praktiken medan den andra halvan enbart fick visualisera. Alltså, hur de står på straffpunkten, siktar, skjuter och sätter bollen i korgen. När de sedan följde upp experimentet genom en strafftävling så var det faktiskt den del som hade visualiserat som satte flest, trots att de under en ganska lång tid innan knappt ens hade rört en basketboll.
 
 
PRAKTISKT ÄR BÄST! ELLER?
Jag minns att jag fnös åt detta, tyckte att det lät som hittepå och trams "När man idrottar så blir man duktig på det man tränar och nöter praktiskt, det är ju inte direkt så att du skjuter bollar med hjärnan heller. Koko.."
 
Och att jag tänkte såhär då och även har gjort det fram tills, ja, typ nu, kanske inte är så konstigt heller med tanke på att vi under min idrottstid faktiskt nästan aldrig tränade det mentala. Det handlade hela tiden om att nöta teknik, få bättre kondition, skjuta hårdare skott. Det handlade om det praktiska, det man kunde se och ta på.

ATT AKTIVT VISUALISERA SIG TILL BÄTTRE RESULTAT
Så det är först nu, de senaste månaderna som jag har förstått hur jäkla häftigt det faktiskt är med visualisering och vilka under det kan göra för ens resultat. Innan mina två tidigare personbästa i chins samt innan jag klarade av att göra min första muscle-up så visualiserade jag lite halvdant, typ en kortis kvällen innan när jag skulle sova och på cykeln påväg till gymmet. Och visst, det funkade ju! Men idag testade jag faktiskt för första gången att verkligen sätta mig  tyst i fem minuter för att intensivt visualisera. Jag såg framför mig hur jag flög upp för chinsstången - gång på gång på gång. 20 gånger. Och vet ni hur många det blev sedan när jag kom till gymmet? 20 stycken såklart och jag slog mitt gamla rekord med två stycken.  YEY!
 
Så jäkla häftigt tycker jag! Så om ni inte har testat att aktivt visualisera - gör det.  Något som är säkert är i alla fall att jag kommer lägga betydligt mer tid på detta.

Trevlig helg på er!

/Elin

TRÄNING & TEKNIKTIPS

Träning
 
 
Onsdagen är kommen, för er som följer oss så vet ni kanske redan att onsdag är min favoritdag när det kommer till de gråa och annars tråkiga vardagarna. Mestadels för att jag och Elin hinner att träna tillsammans på morgonen å det är ju som bekant så mycket roligare och mer motiverande att träna tillsammans med någon än att träna själv. Faktiskt. Under dagens pass så la vi mest tid på marklyft, både tunga lyft och teknik. Just nu så är vi uppe och drar tungt vilket som innebär att skaderisken ökar och just därför så är det extra viktigt att tekniken sitter som en smäck. Sedan blir det dessutom mycket enklare att dra tungt om vi har rätt teknik, å tungt är ju kul så därav ytterligare fokus på teknik. 
 
Två enkla tekniktips
Det vanligaste misstaget som vi ser i marklyft är att man sticker för tidigt med rumpan och då till störst del drar vikten med rygg istället för att ta hjälp av ben- och sätesmuskulaturen som är vår största musklegrupp. När du börjar dra med ryggen istället för ben så är det också större risk för att du tappar ländryggen, dvs att den börjar kröka sig och kotorna börjar att poppa. Superjättetråkigt och onödigt. För dig som vill bli bättre på mark så kommer här två enkla tips:
  • Träna på att trycka ordentligt med benen i bottenläget. Tänk att du ska pressa golvet ifrån dig med hjälp av fötterna, första rörelsen kan du alltså likna vid en benpress.
  • Behåll vikten på hälarna under hela lyftet, på så vis så blir det hävstångseffekt genom lyftet och din kroppsvikt hjälper dig att dra stången upp till höften.
Loe
Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...