KVINNOR KAN

Alla inlägg
Något kul som hände förra veckan var detta. Japp, vi har lärt oss göra Muscle ups. Typ och ungefär en av de råaste kroppsviktsövningarna jag kan komma och tänka på just nu, så hur kul var inte detta liksom? Jätte! Det är vid tillfällen som dessa vi överöses med motivation, vi både känner och ser att kroppen svarar på den intensiva träningen vi utsätter den för. Vi blir starkare, uthålligare och även gladare.

 

Eftersom vi jobbar om varandra nästintill alltid och har ett väldigt hektiskt liv fyllt med träning vid varje ledig stund så hinner jag och Elin inte rå om varandra allt för ofta. Så, när vi slutar kl 20 ikväll så ska vi vidare på restaurang och bio. Vi reflekterade lite över det där med att livet är nu, vi kan inte bara skynda genom dagarna och längta efter helg utan måste stanna upp och njuta lite av nuet. Livet pågår ju hela tiden. Djupt va? Men så är det faktiskt, helt på riktigt. Hoppas att även du stannar upp idag, andas och gör något som du mår bra av. 

 

Klicka här om du vill se hur en muscle up ser ut in action

MITT FÖRSTA HALVMARATON

Alla inlägg, Träning

 

 

Efter två äckligt tunga set chins och ett tiotal svordomar klampade jag med irriterade steg upp för trapporna till konditionsmaskinerna och gick med stenhårda träningsskor och gråten i halsen upp på löpbandet.

 

Mina tankar de följande 115 minuterna

5 snabba kilometer borde räcka för att springa av mig all ilska och frustration, sen fortsätter jag med styrketräningen.

 

Fast jag tror att det står i mitt löp-program att jag ska springa 8km någon gång denna vecka. OK, jag kör på det så jag i alla fall kan checka av ett ordentligt träningspass idag.

 

Men fasen, nu är jag sjukt nära milen och benen känns pigga. Ja, jag kan lika gärna springa två kilometer till.

 

Tänk om jag skulle försöka.. Nä. Det kommer aldrig gå. Eller, kanske.

 

13km. Såhär långt har jag aldrig sprungit förut och nu är det bara 8km kvar. Om det är någon gång jag ska satsa så är det ju nu. Tänk om jag klarar det, tänk OM.


16km. YES YES YES, IDAG ÄR DAGEN DÅ JAG KOMMER SPRINGA MITT FÖRSTA HALVMARA! JAG KOMMER KLARA DET! TJOHO!

 

18km. Helvetes fan jävlaskitfan vad ONT det gör. Jag orkar inte. Kan inte. Mina fotleder och höfter håller på att gå sönder. Benen känns som cement. JAG HATAR ATT SPRINGA!

 

20km. Lyckan är total. Om 5 minuter är det över. Om 5 minuter har jag sprungit mitt första halvmaraton. Undrar om folk tycker jag är konstig som springer här och flinar?

 

21km. Jahopp, då har jag precis sprungit ett halvmara. Det var som fan. Kul. 

 

Mission accomplished 

Typ såhär gick det till förra veckan när jag spontant sprang mitt först halvmaraton och därmed uppnådde ett av mina mål för 2015.  Visserligen sprang jag på löpband vilket är lättare än utomhus, men å andra sidan så sprang jag varenda sekund, varenda meter. Jag stannade inte en enda gång, inte ens för att knyta skosnörena. Så jag är ändå otroligt nöjd.  Tänk att jag som alltid har hatat att springa, alltid har varit dålig på att springa, klarade detta.

Nu är siktet inställt på att förbättra min tid med 15 minuter, därefter har jag väl inte mycket annat till val än att ge mig på ett maraton? 

 

/Elin

MOTIVATION MONDAY - ALLTID VILA, TYP

Alla inlägg, Träning
Så, ni kanske redan på något vänster har listat ut att mitt största intresse är att träna. Något ni dock inte har en aning om ännu är mitt näst största intresse, något som har blivit väldigt populärt i mitt liv eftersom att jag är så fruktansvärt duktig på det. Inte för att låta skrytig. Okej, jag är jättebra på att sova. Jag somnar så snabbt jag lägger huvudet på kudden, jag kan lägga huvudet mot toapappers-balarna på Maxi och somna, somna ståendes på jobbet, somna i maten - ja ni fattar baletten. Å det här är ju jättebra! Nästan alltid. 
 

Idag börjar mitt nya liv

Det som händer när du tränar, oavsett om det är specifik styrketräning eller någon form av konditionsträning så bryter du ner kroppen. Om du inte är värsta träningspersonen så kanske det låter helt galet "VA?! Jag bryter ju ner kroppen genom att INTE träna?". Så här, när du tränar så kan vi säga att musklerna går sönder på grund av belastningen du utsätter dom för. Om vi ska förenkla det hela så kan vi säga att musklerna får sår. Oj tänker du, som redan nu tränar väldigt sällan och skulle börja ditt nya liv idag, "det där med träning är nog inget för mig". Jo, det är det. Att musklerna bryts ner är inte lika farligt som det låter. När du äter, vilar, sover så börjar musklerna sedan byggas upp igen. Musklerna är dessutom ganska så smarta, att gå sönder låter inte sådär superskönt och kul-kul, det tycker inte ens dina muskler. Så, vad som händer när du vilar är att musklerna klyftigt nog bygger upp sig igen och blir liiite större och liiiite starkare för att undvika det där taskiga som muskeln tyckte att du utsatte den för. Bra va? Alltså, om du inte sover och käkar bra så kommer du i princip bryta ner, bryta ner och sen bryta ner lite till av din kropp och där hittar vi inga hälsovinster. Ni kanske har hört talas om att vara övertränad? Man tränar så mycket så kroppen slutar svara på träning, alltså kroppen får ingen chans att bygga upp sig igen,

 Sleeping beauty

Sov gott!

Jahopp, det här med vila verkar ju helt ok viktigt då. Jag tänkte inte dra så mycket mer info om vad som händer med kroppen utan istället tipsa lite om hur du kan göra för att just din kropp ska få den återhämtning den behöver och för att du sedan ska kunna prestera så bra som möjligt under dina träningspass. Hur mycket vila och återhämtning vi behöver skiljer sig dock från person till person, men jag tycker att du bör sikta på att få minst 7 timmars sömn per natt för att fungera någorlunda ok följande dag. Som sovproffs så är sömn, som ni förstått, inte mitt största problem. Jag lever dock med en som inte alls är sådär supertjenis med allt sovande, Elin alltså. Elin har haft sömnproblem så länge hon minns. Älskling, du är väldigt duktig på mycket men detta tillhör tyvärr inte din expertis. Något hon däremot är väldigt duktig på är att veta vad du ska göra när du legat och vridit på dig allt för länge under kvällen eller har alldeles för många tankar i huvudet. Detta fungerar för Elin:

 

Fem tips för bättre sömn

  1. Skaffa sömnrutin, gör det till en vana – om du varje kväll lägger dig en viss tid och varje morgon går upp en viss tid så lär sig kroppen snart att det är sovdags vid ex kl 22 och dags att vakna kl 07.
  2. Låt bli mobiltelefon, dator och tv  - det finns forskning som visar på att blåa ljuset från dessa stimulerar hjärnan och lurar den att vara vaken
  3. Ligg inte och vrid på dig för länge – om du har svårt att somna när du gått och lagt dig, försök att gå upp igen och byt miljö. Sätt dig i vardagsrummet och läs en bok eller tidning.
  4. Lyssna på en ljudbok -  om du är en tänkare så kan detta ställa till det under nätterna, då kan en ljudbok vara ett bra verktyg. Förslagsvis en väldigt seg bok, då kommer tröttheten snart som ett brev på posten.
  5. Visualisera – tänk att du går ut på en promenad, sitter på bussen, cyklar eller åker bil. Ta in omgivningen, tänk på allt du ser runt omkring dig. Hur känns det, är det kallt eller varmt? Vad känner du för dofter? Vad ser du framför dig?

 

Stress är lite som One Direction

Okej, hoppas att ni kommit såhär långt utan att ögonlocken börjar bli för tunga. Sömn är inte den enda delen som ingår i återhämtning, något som också är en superviktig del i denna gryta är mat (he-he) och sinnesro, alltså motsatsen till stress. Trots att vi är typ värsta bästa planerarna och älskar rutiner så är stress något som vi båda har svårt att hantera. Stressen i våra liv har blivit större på senare år då vi har fler och större åtaganden och dessutom ett jobb som är prestationsinriktat. Vi har båda ganska höga krav på oss själva vilket som skapar en inre stress. Men vet du vad, stress kan vara bra. Stress är lite som One Direction, du påstår att du inte gillar dom alls och säger till alla andra att dom suger men när ingen ser så skriver du ”1D” med kajal i pannan och dansar framför spegeln till Kiss You. Så stress är lite bra i hemlighet, stress gör så att vi presterar bättre, blir vassare på att multitaska, blir mer effektiva MEN under en kort period. Om vi stressar under en längre period så lagras det i kroppen vilket som inte har några hälsovinster alls, utan helt tvärt om. Så om du har mycket stress i kroppen redan nu, försök ta i tu med det. Låt även det vara en del av ditt nya liv som du påbörjar denna måndag, annars så kommer det göra träningen allt för jobbig och du kommer troligtvis inte orka hålla dig till din plan som vi snackade om i Träning är som tandborstning.  

 

Alltid vila

Mat då, mat är gott och super jättebra. För återhämtningen och uppbyggnaden av kroppen så är det kalasviktigt att ha rutin när det kommer till måltider, dvs bra mat och en schysst måltidsordning. Vi har redan fördjupat oss lite i matämnet, klicka här om du vill läsa mer om våra tankar kring kostrutiner. Något vi inte snackat så mycket om tidigare är tiden då vi inte tränar, alltså vilodagar. Vi ser till att vila minst en dag i veckan, just nu är jag själv i en period då jag tycker det är svårt med vilan för att jag är så motiverad när det kommer till träningen (oj vad provocerande). Alltid vila är dock skitviktigt, som ja hoppas att ni redan förstått. När vi säger vilodag så menar vi dock inte att du ligger på soffan hela dagen och käkar chips tills det sprutar ut ur öronen. Vi förespråkar båda vardagsmotion, detta innebär att gå till jobbet, cykla till skolan, ta en promenad på lunchrasten osv. Alltså röra på sig, förflytta sig från punkt A till punkt B utan att behöva byta om till träningsoverallen. Vi snackar mycket om detta varje dag på jobbet, om du tycker det är svårt att bedöma om du får tillräckligt med vardagsmotion så kan en stegräknare vara det perfekta verktyget. Sikta på att komma upp i 10 000 steg/dag enbart genom förflyttning i vardagen, inte under träningspasset. Om du inte har en stegräknare så finns det supermycket smarta appar som du kan ladda ner till din telefon.

 

Så, vad har vi kommit fram till genom detta? Ungefär såhär: 

  • Sov, minst 7 timmar/natt (komplettera i värsta fall med power nap)
  • Stressa inte, fast kanske lite. Känn att du har kontroll.
  • Alltid vila, du måste ha en vilodag i din träning för att utvecklas. Musklerna blir glada.
  • Ät rent och hitta regelbundenhet i din måltidsordning 
  • Vardags motionera! Cykla, gå, hoppa studsmatta, simma osv. 
Just ja, nästan det viktigaste av allt - för att få vila, kom ihåg att träna!
 
/Loe
Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...