Alla inlägg / Permalink / 3
Vi skulle nästan kunna säga att Chins är vår paradövning, en styrkeövning som Elin har ökat 200% i på 12 månader och en övning som Loe har tränat på sedan 8-års ålder. Chins är dock en riktigt tuff övning som kräver både styrka och teknik, det är ytterst få personer som klarar av att genomföra en chin första gången hen provar.  
 
Det finns alla möjliga varianter på denna fantastiska övning och vi tänkte dela med oss av 4 olika varianter så att du kan lära dig både rätt teknik och att bygga upp tillräckligt med styrka för att genomföra din första chin. 
 
 
 
  1. Chins med gummiband -  Om du är helt färsk på chins så välj ett tungt/tjockt gummiband, trä bandet över chinsstången, slå en ögla och dra till. Sätt fötterna i bandet, antingen bara den ena eller båda - motståndet blir detsamma. 
  2. Excentriska chins - Ner kommer man alltid, det är upp som är det svåra. Börja med att hoppa upp så att din haka precis passerar stången, håll emot på vägen ner. Försök att låta den excentriska fasen ta 3-5 sekunder.
  3. Pull-ups - En lite lättare variant på chins som är ett bra alternativ för nybörjaren. Även denna variant går att göra med gummiband, excentriskt och med assistans. Håll ett tätt grepp och handflatan vänd mot kroppen. Dra dig upp på samma vis som när du gör en "vanlig" chin, dvs så att hakan passerar stången. Ju tätare grepp desto lättare.
  4. Assisterade chins - För att utföra denna övning så behöver du antingen en särskild maskin som finns på vissa gym alternativt en kompis. Vi tycker att kompis-alternativet är snäppet bättre då ni under övningen kan reglera motståndet. Inta startposition i stången, dvs med handflatan vänd bort från dig och gärna lite mer än axelbrett grepp (tyngre ju bredare grepp). Fäll bak fötter och smalben och låt kompisen ta ett stadigt tag i fotleden. Börja med att aktivera skulderpartiet och dra sedan med ryggen så att du börjar lyfta från marken, när du känner att du inte kan dra mer så hjälper kompisen till att trycka dina ben uppåt. Du har dragit tillräckligt långt när hakan har passerat stången. 
 

Lite extra tips!

  • Vår egen erfarenhet av chins är att underarmarna och greppet snabbt gör sig påminda, träna gärna på att bara hänga i stången så länge som möjligt för att bygga upp en schysst styrka för övningen. 
  • När du drar dig upp, tänk då att armbågarna ska tryckas rakt ner mot golvet. På så vis så kommer du aktivera ryggmuskulaturen mer än biceps (som annars är en muskelgrupp man gärna kopplar på här) vilket som gynnar övningen då ryggen är en större muskel = genererar i mer kraft.
  • Spänn hela kroppen för att undvika sving. Det är lätt att börja pendla när du chinsar vilket som kommer ta extra energi. Försök att spänna hela din kropp, särskilt bålen, för att kunna lägga allt ditt fokus på att jobba rakt upp och rakt ner. 
 
Lycka till!  :)

#1 - - Hanna Sjöholm:

åh vilkaa bra tips! Kul att ni gjort video på det oxå så man ser hur det ska se ut på riktigt :D

Svar: MEN vad kul att du tycker det, tack fina du och lycka till!! :)
Elin & Loe

#2 - - Mitt liv 2.0:

Tack för bra tips och tydlig video!
Jag kämpar med att klara av en, men det känns så långt bort...
Lite knäckande att se hur enkelt det ser ut för er :)
Bra jobbat!

Svar: Kul att du gillade den! Det krävs många timmar av hårt slit och hängande, det har inte varit lätt för oss heller men envishet och hård träning har tagit oss dit vi är idag. Med rätt typ av träning så behöver inte en repetition vara så långt borta, fortsätt kämpa! :)
Elin & Loe

#3 - - sara:

Åh vilka bra tips!
Jag har sedan 5 veckor tillbaka börjat träna med en pt och ett av mina mål är att klara en chins. Nu jobbar vi med gummibandet + maskin men shit vad tungt det är. Hur ska jag någonsin kunna klara att dra mig upp på egen hand!? Sjukt jobbigt ju, trots att ryggen är en så stor muskel....

Svar: Vad kul att du gillade tipsen! :) Ja, chins är en väldigt tung övning men med mycket nötande, både av teknik och styrka, så kommer du sätta den sen! Det låter ju även som att du har ett bra stöd från din PT när det kommer till övningar för att bygga upp just rätt styrka och teknik. Fortsätt kötta på och lycka till! :D
Elin & Loe

Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...