Alla inlägg / Permalink / 6
Hej hallå! Idag är det en helt vanlig tisdag. Eller nja, egentligen inte. Det är ju dan före dan före dan före London. Blev det rätt nu? På fredag sker det i alla fall, alltså resan till London. Vi åker dit med Loes föräldrar och stannar där tills på måndag. Jag kan inte tänka mig en bättre timing, verkligen inte. Det känns så otroligt välbehövligt och kommer bli så kul! Dessutom så bor Loes lillasyster i London, så det ska bli så himla roligt att träffa henne och se hur hon har det.
 
För övrigt så har jag och Loe nytt träningsupplägg. Varannan vecka fokuserar vi på löpning och rörlighet, varannan vecka på styrketräning. Styrkeprogrammet hittade vi på Styrkelabbet.se och det ser ut såhär:
 
 
 
Syftet med detta upplägg är att varannan vecka kunna löpa ordentligt utan att bromsas in av träningsvärk i benen  samt att ha tid till att rörlighetsträna. Och att varannan vecka fokusera fullt på styrketräningen och på att stimulera alla muskler tre gånger under en vecka. Dessutom tror jag att det kommer gynna styrkeutveckligen att regelbundet ha en vilovecka från gymmet, min erfarenhet är i alla fall att när jag har varit borta från gymmet ca en vecka, utan att ha varit sjuk, så har jag kommit tillbaka mycket piggare och starkare.
 
 
Trevlig tisdag på er!

/Ela
 
 
#1 - - Emma:

Åh, vad härligt med London!! :) Ser fram emot bilder!

Svar: Ja, det var verkligen helt fantastiskt! :) Försöker uppdatera med bilder nu under helgen :)
Elin & Loe

#2 - - Josefin:

Såg också det träningsupplägget hos Styrkelabbet. Riktigt sugen på att testa det framöver.

Svar: Åh, gör det! Vi gillar det stenhårt, det är tufft men roligt :)
Elin & Loe

#3 - - Tomas:

Fira Påsk i London låter bra! Heja er!

#4 - - Annette:

Ha det så skönt och njut av våren och varandra =) Det är ni värda <3 Kram

#5 - - Camilla:

Hej! Jag har några frågor om det här upplägget. Den veckan som ni kör styrketräning, tränar ni 3 ggr den veckan då eller lägger ni till pass med cardio (dock ej löpning)? Den veckan som ni löper, hur många gånger är ni ute då? Just nu är mitt mål att träna 5 ggr i veckan, måndag-fredag och oftast blir det upplägget varannan styrketräning varannan löpning. Jag varierar 2 styrkepass och löpningen varierar mellan distans och intervaller. Ganska ofta händer det att jag får andra planer och då blir det att jag tränar 3-4 ggr i veckan. Jag tycker det fungerar bra för mig men har ni några synpunkter? Tack för en bra blogg!

Svar: Hej! :) Vad kul att du frågar. Nu har vi precis börjat med vårt nya upplägg så vi har svårt att säga hur vi "brukar göra" eftersom den rutinen inte riktigt finns än. Vi ägnar oss inte åt någon sk cardio mer än löpning. Alla dagar i veckan så försöker vi dock gå 10 000 steg för att få vår beskärda del av vardagsmotion. Vi tränar främst för att kunna prestera, bli starka och uthålliga, inte för att deffa kroppen eller liknande. Tanken nu är att just ha minst tre fasta styrkepass under den veckan vi fokuserar på styrketräning. Alla extra pass som blir den veckan ses bara som en bonus. Under löp-veckorna så försöker iallafall jag få till minst 4 st pass och kompletterar med 30 min rörlighetsträning.
Jag tycker det låter som att du har ett bra upplägg, det viktigaste är att du mår bra av träningen och tycker att ditt träningsschema fungerar i livspusslet. Det är även forskat på att det är främjande för muskeltillväxt att splitta löpningen och styrketräningen alt träna löpningen efter ett styrkepass.

Lycka till med träningen! :)
/Loe
Elin & Loe

#6 - - Camilla:

Tack för svar! Ser fram emot en "rapport" på hur upplägget fungerar för er sedan =)

Svar: Ska bli! :D
Elin & Loe

Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...