BILDBOMB

Alla inlägg
Denna soliga och skithärliga morgon började med mental träning, podlyssnade och en lång grötfrukost framför nymo. Just nu är pappa här och spånar affärsidéer med mig. Det finns inte mycket som ger mig mer energi och livslust än det. 

Tänkte även bjuda på en liten bildbomb från flera av den senaste månadens träningspass. Att styrketräna på gym är kul. Att styrketräna på gym med den bästa personen som finns är askul.
 
Hoppas ni får en härlig dag i solen! Puss och kram :)
/Elin
 
 
 

DU MÅSTE VARA RÖRLIG FÖR ATT KUNNA VARA STARK, TYP

Alla inlägg, Träning
Okej, så i mars började jag och Elin följa ett rörlighetsprogram för att kunna klara av tekniken i basövningar. Trots att vi har tränat under större delen av våra liv så har i vilket fall inte jag varit sådär jättefokuserad på stretch och rörlighetsträning, jag har förknippat träning med något svettigt och jobbigt och så behöver det ju inte alls vara. Faktiskt. Det kan vara något lugnt och rofyllt, meditativt och väldigt osvettigt, ju.
 
Jag har tidigare gjort några halvhjärtade försök att börja med stretch och rörlighet men har liksom inte haft någon bra plan och tydlig målbild så det har inte varit särskilt motiverande att lägga min tid på den typen av träning. Jag har ju liksom haft en supertydlig målbild av att vilja bli stark så då har skivstången lockat betydligt mer. Så småningom så har jag dock (turligt nog) insett att jag behöver vara rörlig för att kunna bli starkare, för att kunna utföra styrkeövningar med korrekt teknik vilket som leder till att vikten faktiskt blir lättare. Alltså, dags att ta tag i det där med rörlighetsträningen en gång för alla.
 
 
 
 
Vad var skillnaden denna gång då? Hur höll jag och vi motivationen uppe? Till och börja med så hittade vi ett suveränt program hos Styrkelabbet som var upplagt för att öka rörligheten i basövningar. En bra grej är att Styrkelabbet.se är en seriös träningssida och programmet var beprövat, alltså så visste vi båda att genom att göra dessa rörelser så hade andra personer faktiskt ökat sin rörlighet på samma sätt som vi strävat efter. Något som vi haft som ett mantra i huvudet under tiden som vi har utsatt oss för dessa (till en början) brutala rörlighetsövningar som har dragit så mycket i musklerna så att det kännts som de är på väg att gå av. En till bra grej är att det var under en kortare och begränsad tid som programmet skulle utföras innan vi skulle börja att märka av resultat, 3 gånger i veckan (20 min/gång) under en månad, det är liksom både acceptabelt och realistiskt. Å ni, en kanonviktigt grej - jag hade jag faktiskt en målbild! Egenligen ganska simpelt, målet var att inte tappa bäckenet i knäböjen vilket som jag tidigare har gjort i bottenläget. Så, upp till bevis! Efter en månad av detta tjötande med stretch och rörlighet så var det knäböj på träningsschemat och otroligt nog så kunde jag utföra övningen utan att kroppen protesterade i bottenläget - hur häftigt?!? JÄTTE!!
 
Igår så var jag på gymmet och återigen så stod knäböj på schemat och vet ni vad? Jag fick till ett personbästa, vilket som är helt otroligt när det kommer till kombinationen av Loe + knäböj som några månader tidigare (samt under hela mitt träningsliv) hade varit = inte sant. Jag älskar kroppen och hur fantastisk den är. Under dessa tre månader som jag har haft ett lite större fokus på att förbättra min rörlighet så har jag ökat 25 kg i knäböj, från 70 till 95 kg. Jag är ännu inte i mål, under övningen så kan jag fortfarande känna att det främst är min rörlighet som hindrar mig och det inte är något större fel på styrkan. Det kuliga med det är att jag efter denna upplevelse och prestation är så otroligt motiverad av att fortsätta träna på det här sättet för det fungerar ju. 
 
Så hörrni, summa summarum - du måste vara rörlig för att kunna vara stark, typ. En del av oss drar vinstlotten redan vid födseln och har en relativt rörlig kropp genom hela sitt liv utan att behöva jobba särskilt mycket med stretch, de flesta av oss behöver dock lägga tid på rörlighetsträning och olika varianter av stretching. Om det inte är för att bli stark så iallafall för att slippa framtida skador som faktiskt kan uppkomma genom att liksom bara leva, det är nog mer vanligt förekommande än vad många av oss tror och förstår. 
 
Ta hand om din kropp som om den är någon du tycker om, du kommer trots allt bo i den resten av ditt liv!
 
/Loe
 
Hallå hej en till grej, HÄR hittar du programmet som jag och Elin har följt - supertoppen bra å allt sånt!

ÄNTLIGEN FREDAG

Alla inlägg
Tjoho hörrni, det är fredag!! En regning och grå sådan but still, fredag liksom. Jag har precis påbörjat min dag, klockan ringde 05.20 imorse timmen senare ska jag infinna mig på jobbet. Trots att jag inte är värsta morgonpersonen så är jag ändå på något lustigt vänster tacksam över att jag har en anledning till att gå upp så tidigt, att jag liksom tvingas, för det är nog iallafall den tiden på dygnet som jag tycker är härligast. När alla andra ligger och sover och det är nästintill helt tyst, till och med i innerstan, det känns lite magiskt och fint. 
 
Exempel på anti-inflammatorisk kost - torskrygg, sötpotatis och grönsaker.
 
Precis som Elin skrev för några dagar sedan så käkar vi ju nu i exprimentiellt syfte anti-inflammatorisk kost, låter superkonstigt jag vet, det innebär iallafall att vi käkar mat som är bra för magen, bakteriefloran och sägs även påverka den mentala hälsan till det bättre. Ni kan läsa hela inlägget om denna typ av kost HÄR. Hitintills tycker jag att det fungerar riktigt bra, vi har snart avverkat vecka två och jag mår väl egentligen ganska oförändrat och Elin med, tror jag. Den största skillnaden som vi har märkt av är hur starkt vi reagerar på socker. Vi har undantagsdag på lördagar då vi väljer att äta det som vi är sugna på. Förra helgen så köpte vi en varsin godispåse och blev nästan sjuka efter att vi ätit den. Jag kallsvettades, blev yrslig, fick ont i magen, illamående osv. Då bör jag kanske tillägga att det inte liksom var sju-huuukliga mängder godis utan "det gamla vanliga". Denna effekt gav alltså sockret efter enbart en vecka utan alla typer av sötningsmedel och rent socker. Helt tokigt, det blir lite mer tydligt hur starkt socker faktiskt är. 
 
Jahapp, annars då? Träningen har vi börjat få bra rull på, nu blir det ca 6 st träningspass i veckan och vi har inte kört strikt efter något träningsprogram utan mer efter vad vi har varit sugna på. Det känns som det är vad vi båda behöver just nu, det är vad som är kul och så måste det ju få vara. Kul alltså. En annan grej som har hänt är att vi nu nästan bor på riktigt i vår nyrenoverade lägga, dvs har en soffa och kan nyttja mer än bara sovrummet. Vi uppskattar verkligen att slippa äta frukost, lunch och middag i sängen och är så himla stolta över att vår gemensamma vison av renoveringen blev så himla bra nu i typ färdig produkt-ish.
 
Helgen kommer vi båda till stor del spendera på jobbet så vi tar liksom de lediga timmarna lite som de kommer. Hoppas att du får njuta av ledighet och ha en riktigt göttig helg! :)
 
/Loe
 
Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...