Alla inlägg, Träning / Permalink / 0
Okej, så i mars började jag och Elin följa ett rörlighetsprogram för att kunna klara av tekniken i basövningar. Trots att vi har tränat under större delen av våra liv så har i vilket fall inte jag varit sådär jättefokuserad på stretch och rörlighetsträning, jag har förknippat träning med något svettigt och jobbigt och så behöver det ju inte alls vara. Faktiskt. Det kan vara något lugnt och rofyllt, meditativt och väldigt osvettigt, ju.
 
Jag har tidigare gjort några halvhjärtade försök att börja med stretch och rörlighet men har liksom inte haft någon bra plan och tydlig målbild så det har inte varit särskilt motiverande att lägga min tid på den typen av träning. Jag har ju liksom haft en supertydlig målbild av att vilja bli stark så då har skivstången lockat betydligt mer. Så småningom så har jag dock (turligt nog) insett att jag behöver vara rörlig för att kunna bli starkare, för att kunna utföra styrkeövningar med korrekt teknik vilket som leder till att vikten faktiskt blir lättare. Alltså, dags att ta tag i det där med rörlighetsträningen en gång för alla.
 
 
 
 
Vad var skillnaden denna gång då? Hur höll jag och vi motivationen uppe? Till och börja med så hittade vi ett suveränt program hos Styrkelabbet som var upplagt för att öka rörligheten i basövningar. En bra grej är att Styrkelabbet.se är en seriös träningssida och programmet var beprövat, alltså så visste vi båda att genom att göra dessa rörelser så hade andra personer faktiskt ökat sin rörlighet på samma sätt som vi strävat efter. Något som vi haft som ett mantra i huvudet under tiden som vi har utsatt oss för dessa (till en början) brutala rörlighetsövningar som har dragit så mycket i musklerna så att det kännts som de är på väg att gå av. En till bra grej är att det var under en kortare och begränsad tid som programmet skulle utföras innan vi skulle börja att märka av resultat, 3 gånger i veckan (20 min/gång) under en månad, det är liksom både acceptabelt och realistiskt. Å ni, en kanonviktigt grej - jag hade jag faktiskt en målbild! Egenligen ganska simpelt, målet var att inte tappa bäckenet i knäböjen vilket som jag tidigare har gjort i bottenläget. Så, upp till bevis! Efter en månad av detta tjötande med stretch och rörlighet så var det knäböj på träningsschemat och otroligt nog så kunde jag utföra övningen utan att kroppen protesterade i bottenläget - hur häftigt?!? JÄTTE!!
 
Igår så var jag på gymmet och återigen så stod knäböj på schemat och vet ni vad? Jag fick till ett personbästa, vilket som är helt otroligt när det kommer till kombinationen av Loe + knäböj som några månader tidigare (samt under hela mitt träningsliv) hade varit = inte sant. Jag älskar kroppen och hur fantastisk den är. Under dessa tre månader som jag har haft ett lite större fokus på att förbättra min rörlighet så har jag ökat 25 kg i knäböj, från 70 till 95 kg. Jag är ännu inte i mål, under övningen så kan jag fortfarande känna att det främst är min rörlighet som hindrar mig och det inte är något större fel på styrkan. Det kuliga med det är att jag efter denna upplevelse och prestation är så otroligt motiverad av att fortsätta träna på det här sättet för det fungerar ju. 
 
Så hörrni, summa summarum - du måste vara rörlig för att kunna vara stark, typ. En del av oss drar vinstlotten redan vid födseln och har en relativt rörlig kropp genom hela sitt liv utan att behöva jobba särskilt mycket med stretch, de flesta av oss behöver dock lägga tid på rörlighetsträning och olika varianter av stretching. Om det inte är för att bli stark så iallafall för att slippa framtida skador som faktiskt kan uppkomma genom att liksom bara leva, det är nog mer vanligt förekommande än vad många av oss tror och förstår. 
 
Ta hand om din kropp som om den är någon du tycker om, du kommer trots allt bo i den resten av ditt liv!
 
/Loe
 
Hallå hej en till grej, HÄR hittar du programmet som jag och Elin har följt - supertoppen bra å allt sånt!
Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...