Alla inlägg, Tänkvärt / Permalink / 5

Halloj och glad fredag på er! Denna vecka har verkligen svischat förbi i raketfart och det känns helt galet (skönt) att det redan är helg.

 

Förra helgen spenderade vi i Sånga Säby på Itrims årliga Nationella Möte. Det bjöds på roliga träningspass, god mat, härligt umgänge och inspirerande föreläsningar. Jag och Loe drog dessutom fördel av att vi är ett par genom att få ett skitsnyggt lyxigt dubbelrum med en skitsnygg sjöutsikt. Att vara ihop äger.


De föreläsarna som var där var den helt craycray Alexander Bard som snackade om digitalisering, vår stora idol och guru Jacob Gudiol som som vanligt berikade oss med asbra budskap och kunskap om skitmat och kosttänk och Magnus Kull som fick oss att bli blown away med en briljant föreläsning. Och så var David Jonsson där. En kille som tydligen är skapligt stor i tränings- och kostvärlden, men som jag och Loe konstigt nog har lyckats missa. David har skrivit en bok som heter ”Magsmart – mat för en lugnare mage och bättre hälsa”. Ärligt talat så såg jag inte vidare värst fram emot Davids föreläsning, det lät inte ett dugg intressant och jag antog att den mest skulle handla om att äta grönsaker och fibrer typ. Vilket den också gjorde, delvis. Men mest handlade Davids föreläsning om bakterier.

Han berättade att när vi föds så är vi 100% människa, men att vi i vuxen ålder bara är 10%. Resten av oss är bakterier. Om man jämför antalet celler med bakterier alltså. Vi har tydligen 2kg bakterier i vårt matspjälkningssystem och David kallade det till och med för ett ekosystem. Wow.

Det som verkligen gjorde att jag bytte inställning till föreläsningen och började spetsa öronen var när David började prata om bakteriernas betydelse för vår mentala hälsa. Jag har så länge jag kan minnas lidit av psykisk ohälsa och har verkligen ansträngt mig och testat olika grejer för att må bättre – så detta fångade såklart både min och Loes uppmärksamhet. Enligt studier så utsöndrar våra tarmbakterier en mängd olika signalsubstanser till vår hjärna, t.ex. så produceras största delen av kroppens lyckohormon serotonin i tarmen. Dessa schyssta bakterier göds och blir fler av att vi äter bra och näringsrik mat med mycket fibrer, omega-3 och vitaminer. Sedan finns det även oschyssta bakterier. Dessa kan störa tarmfloran till den grad att vår aptit & hunger påverkas och risken för vissa sjukdomar ökar, alltså bland annat psykiska sjukdomar. De dåliga bakterierna gillar vitt ris, pasta, socker, hel- och halvfabrikat, vissa tillsatser osv. Skitmat helt enkelt.

Vår inställning till kost har länge varit i stil med ”if it fits your macros”, dvs: så länge vi inte äter mer än vad vi gör av med, tränar hårt samt äter mycket protein så kan vi äta lite hur vi vill. Givetvis så vet vi ju att vi får mycket mer behaglig och långvarig energi om vi äter 400 kcal laxsallad till middag än om vi äter 400 kcal i form av bröd, vilket gör att vi mest äter bra mat ändå. Dock har vi inte haft en tanke på mycket annat än ”tränade vi tillräckligt hårt idag” eller ”har vi ätit tillräckligt nyttig mat idag” när vi har unnat oss en godispåse mitt i veckan. Vi har inte haft en tanke på att trots att vi är normalviktiga och vältränade så finns det annat i kroppen och hjärnan som kan fara illa på grund av dåliga livsmedel.

 

Så, i hopp om att jag ska börja må bättre, eller egentligen vi båda två, så har vi sedan i måndags ändrat om i vår kost.

Vi äter mycket av sådant som de schyssta bakterierna gillar, t.ex:
Nötter
Grönsaker
Fisk
Havregryn
Sötpotatis
Mathavre
Mejeriprodukter med goda bakterier
Bär & frukt
Olivolja
Oliver
Citron
Rödvin (yey!)
Vitlök, ingefära, chili
Lök
m.m.

Och har egentligen helt uteslutit sådant som de dåliga bakterierna gillar:
Socker
Pasta
Vetemjöl
Bröd
Vitt ris
Hel- & halvfabrikat
Olika tillsatser

Den stora utmaningen är att inte äta proteinpulver och pitabröd. Något som vi mer eller mindre har ätit varje dag under flera år och som gör bland annat grönsaker, havregryn och sådant okul så himla mycket godare. Buhuu. Men det ska nog gå. Tanken är att vi nu i början ska vara väldigt strikta för att försöka minska de dåliga bakterierna, för att sedan framöver återinföra dessa livsmedel lite då och då, men försöka att inte alls äta de lika ofta som vi har gjort den senaste tiden.

Yeppyepp, så érä. Frågor på dä?

 
Trevlig helg på er :)

/Elin 

#1 - - Jackie:

Varför sötpotatis men inte vanlig potatis? De har i princip exakt samma ämnesombyggnad, med skillnad att sötpotatisen innehåller lite mer kolhydrater per 100g. Någon förklaring? :)

Svar: Sötpotatis innehåller mer vitaminer och mineraler än vad vanlig potatis gör, därför väljer vi det :) Men trots det så förtjänar inte potatis att vara på "skitmats -listan", så tar bort den. Tack för kritiken ;)
Elin & Loe

#2 - - Ella:

Varför inte proteinpulver? Dåligt även om man har proteinpulver utan sötningsmedel? :)

Svar: Vi väljer att nu i början utesluta prottepulver just pga sötningsmedlet och de andra tillsatser som finns där i, men det här är ju något som vi kommer börja käka lite då och då framöver. Dock är väl det allra bästa att inta ett ekologiskt proteinpulver utan tillsatser :)
Elin & Loe

#3 - - WTF?:

"Mejeriprodukter med goda bakterier" alltså vännen, det finns tyvärr INGA goda bakterier i mjölk. Testa söka på näringen i mjölk från sidor som inte är sponsrade av mjölkindustrin. Mjölkpropaganda har funnits sen 1930 och är skapad av lobbyister för att sprida propaganda om mjölk. Testa själv att googla "mjölkpropaganda" så får du se. Istället för att tro att mjölk är bra så drick det som faktiskt är bra, tex. havre mjölk eller mandelmjölk som är naturligt för oss människor att dricka. Det är inte naturligt att fortsätta dricka bröstmjölk i vuxen ålder. Dessutom är mjölk till för kalven och för att kalven ska kunna gå upp dubbelt i vikt första året som den dricker mjölk. Varför skulle man då vilja dricka mjölk om man tränar?

Svar: Men tjena kompis! :) Ta ett par djupa andetag är du snäll, för din egen skull. Jag tänker inte lägga tid på att argumentera emot dig. Ät du som du vill, så äter vi som vi vill.
Elin & Loe

#4 - - WTF? Fortsättning:

Dessutom får ni nog specificera vad för socker ni vill att man ska undvika. Vi konsumerar just nu 4 olika sockerarter (glukos, fruktos, sackaros och laktos). Våra celler och vår hjärna drivs till 100% av glukos bara, vilket finns i frukt, bär och grönsaker så jag antar att det inte är detta socker som ni vill att man ska undvika? Men om ni menar sackaros så är ni på rätt spår, dock finns det överdrivna mängder sackaros i mejeriprodukter så som kvarg och yoghurt. Det hade kanske varit bra att skilja på de olika sockerarterna innan ni bara skriver socker att undvika utan att riktigt veta vilken sockerart ni menar.

Svar: Men tja igen! Vi har aldrig skrivit att någon annan ska undvika något, utan bara hur vi själva väljer att äta :) Förövrigt tror jag att de flesta ändå hajar att det är raffinerat socker jag menar. Tjingeling!
Elin & Loe

#5 - - Natalie plus Co.:

Så himla intressant läsning! Det är verkligen spännande att så mycket i kroppen påverkas av vad man stoppar i sig.

Svar: Ja, visst är det! :)
Elin & Loe

Till top
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...